Het zijn vragen waarvoor je bij Bootzeil aan het juiste adres bent. Bootzeil produceert in Haarlem afdekoplossingen van verschillende materialen voor alle denkbare producten. Ons allereerste advies is: wacht niet te lang met het laten repareren van uw zeilen. Dit zeggen wij niet uit eigenbelang om zo veel mogelijk werk te krijgen, want dan zouden wij juist het tegenovergestelde adviseren.

 

Snel repareren is goedkoper

Het is goedkoper om snel reparaties uit te laten voeren. Zodra u een gebrek constateert aan het zeil, ook als het een los stukje stiksel is, breng het zeil dan naar een zeilmaker. Wanneer dit soort schade bij ons binnen komt stikken wij het zeil opnieuw en verstevigen wij dit ook met extra materiaal. Wanneer u de reparatie uitstelt loopt u het gevaar dat het zeil steeds verder los laat. Hierbij is het gevaar dat het onmogelijk wordt het zeil nog te repareren. Veel mensen beseffen niet dat er drie lagen doek aan elkaar vast zitten. De twee lossen stukken die wij aan elkaar naaien en vaak nog een derde stuk zeil. Als die drie zeilen echt los van elkaar zijn geraakt, dan is het onmogelijk het nieuwe stiksel in de oude gaatjes te krijgen. Ieder gaatje is er één te veel! Bovendien kan het ene doek meer uitgerekt zijn dan het andere als de stiksels al helemaal los zitten, waardoor het zeil minder strak komt te zitten. Wanneer wij dit allemaal moeten herstellen bent u al snel duurder uit.

Onze zeilen moeten altijd waterbestendig zijn. Als er stiksels los zitten is het zeil niet meer waterdicht. Dit is niet het ergste van de losse stiksels. De extra ruimte die het zeil krijgt door de losse stiksels, beweegt het zeil meer en zal het zeil sneller slijten. Ook is het zeil gevoeliger geworden voor windstoten die onder het zeil komen waardoor u het zeil kunt kwijtraken.

 

Waterdichte gaatjes

Ons werk is heel erg tegenstrijdig. Om twee stukken zeil goed aan elkaar vast te kunnen zetten moeten wij het zeil lijmen en naaien. Bij naaien ontstaan er kleine gaatjes in het doek en ieder gaatje zorgt voor lekkage. En dat is het laatste wat wij willen. Bootzeil maakt gebruik van naaigaren die bestaan uit polyester en katoen, ook bekend als menggaren. Katoen heeft de eigenschap om uit te zetten wanneer het met water in aanraking komt. Door katoen te gebruiken bij het naaien kunnen wij er dus voor zorgen dat wanneer het zeil nat wordt er geen water meer door de gaatjes kan. Het nadeel van katoen is, dat het een natuurproduct is en dat het uiteindelijk zal vergaan. De garen zullen gemiddeld 7 jaar mee kunnen gaan. Wij adviseren daarom de stiksels na vijf jaar na te laten kijken. Als u dit doet is onze ervaring dat de kosten van reparatie lager zullen zijn. Ook kunnen wij aan het zeil zien wat de zonkant is. De stiksels aan deze kant worden sneller zwak. Zeilen kunt u het beste om het jaar laten controleren door een zeilmaker. Naast de stiksels zit er op sommige zeilen een coating die bij veel klapperen los kan laten. Zonder deze coating is het zeil niet optimaal waterafstotend en het zeil kan dan ook zijn vorm verliezen.

Bij bootzeil checken wij niet alleen de stiksels maar ook de banden, elastieken, touwen, coating en ogen. De praktijk wijst uit dat de steunpunten vooral voor slijtage zorgen. Ook wrijving tegen de wal is een veel voorkomende slijtage. 

Bootzeil naai

Ramen

In de meeste tenten, maar vooral buiskappen zitten plastic ramen die behoorlijk te lijden hebben van de weersomstandigheden. In het plastic zitten weekmakers die het plastic soepel houden. Deze weekmakers verdwijnen langzaam uit het plastic door Uv-straling. Allereerst ontstaan er bruine randen op het raam, daarna wordt het raam hard en zal het uiteindelijk barsten. Deze ramen kunnen wij uitsteken vervangen, zelfs als ze volledig stuk zijn. Ook ramen gaan gemiddeld zeven jaar mee. Na deze periode wordt de kans op scheurtjes steeds groter. Wij adviseren onze klanten altijd de ramen, hoe stuk ze ook zijn, in het zeil te laten zitten. Op deze manier kan de zeilmaker het beste het raam vervangen aangezien hij dan nog kan zien hoe het raam bedoeld was. Zonder raam is dit extra werk voor de zeilmaker.

Raam

Zeilsoorten

Dikker is beter, onzin! Het belangrijkste bij zeil is de manier waarop het is geweven. Neem vrachtwagendoek, dat is dik en voelt aan als plastic. Het is geweven met dikke draden die ver uiteen staan met een dikke laag coating. Het is goed waterdicht maar erg breekbaar als je het strak opvouwt. Dun doek dat dicht geweven is, met een fijne draad en een dunne laag coating, is vaak het beste, maar ook het duurste. Het is goed waterdicht, gaat lang mee, is minder breekbaar en behoud zijn vorm. Wanneer de verticale en horizontale garens gelijk zijn verdeeld, rekt het ook nog eens gelijkmatig. 

PVC Endurance

In het verleden gebruikte 80% van de zeilmakers Bisonyl, een zeil dat gelijkmatig is geweven, met een goede dikte, waterdicht en niet te zwaar, maar het mag niet meer worden geproduceerd. In de fabriek maken ze de draad dunner door hem af te schrapen. De hoeveelheid stof die daarbij vrij kwam, was slecht voor de gezondheid. De fabriek staat midden in een Duits dorp en biedt werk aan 800 mensen. Het alternatief dat Bootzeil samen met Heytex GMBH op de markt heeft gebracht is, PVC Endurance en Endurance+, een dunner doek, maar wel net zo sterk en goed waterdicht. Bootzeil werkt graag met PVC Endurance, maar ook acryl. Zeildoeken heb je in alle soorten en maten. Voor ronde en platbodems gebruikt Bootzeil over het algemeen PVC Endurance+. Endurance+ ziet er strak uit en blijft door haar textuur goed op de boot zitten. Door de jaren heen heeft Bootzeil veel ervaring opgedaan met het maken van deze zeilen. Bij het opmeten van het zeil wordt het volledige zeil over de boot gelegd en bepaalt de zeilmaker de ideale stand, waarbij hij ook kijkt naar de esthetiek, naar het silhouet van het zeil. De giek wordt op de juiste hoogte geplaatst en dan zijn alle benodigde maten bekend. Bootzeil maakt voor ieder denkbaar plezierjacht een dekzeil. Een veelvoorkomende is de sloep. Bootzeil heeft hiervoor al duizenden zeiltjes geproduceerd. Deze ervaring is te zien in de nieuwste uitvoering van Bootzeil, de ShapeX. Dit is een zeil die door de klant zelf in elkaar is te zetten. Het zeil wordt voor 80% op maat gemaakt in de werkplaats te Haarlem waarna het laatste stukje van 20% op locatie gedaan kan worden door de klant. Dit laatste stukje bestaat uit het op maat maken van de stokken waarop het zeil staat, het plaatsen van de bevestigingsdoppen, het spannen van het zeil en het op maat rollen  van de randen. Dit scheelt al gauw €200,-- in de aanschafprijs. Het is natuurlijk ook mogelijk om dit te laten doen.

 

Vormvast en stijlvol

Vormvastheid is bij zeilen essentieel. Hoe strakker het zeil over de boot zit, hoe mooier het staat, hoe beter het water eraf loopt en hoe langer het meegaat. Dat is de reden waarom Bootzeil stokken onder het zeil plaatst om een tentvorm te realiseren. Bootzeil combineert hiermee het praktische met het mooie. Bij Bootzeil vinden ze dat een zeil goed moet passen bij de lijn van de boot. Heb je nog een oud frame in goede staat? Dan kunnen wij deze hergebruiken voor uw nieuwe zeil. De bevestiging van je zeil kan doormiddel van Spanfix, drukkers, doppen of zandzakjes. Dit is altijd de laatste stap van de productie van je zeil.

 

Levensduur verlengen

Stoffen zeilen en hoezen kunnen van zichzelf niet goed tegen vuil en vocht. Beide zijn door Bootzeil voorzien van een coating waarmee de effecten van vocht en vuil kunnen worden voorkomen. Vuil als vogelpoep tast deze coating aan. Houd je zeil dus schoon door hem regelmatig met een zachte borstel af te vegen. Voorzichtig boenen met lauw water is prima, dan blijft de coating intact. Boen nooit te hard en gebruik eerste instantie geen zeep of andere oplosmiddelen. Pas op met zand op je zeil, zand kan tijdens het boenen ook de coating aantasten.

Zorg er voor dat uw zeil strak staat. Een klein kuiltje water rekt het doek op, waardoor er meer water in blijft staan. Dit kan na verloop van tijd zorgen voor lekkage en zelfs scheuren in het zeil.

Berg de zeilen altijd droog op anders ontstaat er schimmel in en verzwakt het doek. Schimmels tasten de stiksels aan waardoor deze los gaan laten en er lekkage ontstaat. Net zo belangrijk is het om uw zeil zo veel als mogelijk uit de zon te houden. Uv-straling is erg slecht voor de coating van uw zeil. De straling zorgt voor een verharding van de coating en een verzwakking van uw zeil. Bootzeil maakt daarom gebruik van materialen die extra bestendig zijn tegen uv-straling. Leg daarom uw zeil, als u het niet gebruikt, op een droge donkere plaats. Zeilen schoonmaken kan met groene zeep. Het beste is, om het zeil twee dagen te laten weken. Boen hem voorzichtig af met groene zeep en spoel de zeilen goed af. Uithangen en laten drogen en daarna kan je zeil er voorlopig weer tegenaan. Bij Bootzeil is het ook mogelijk je zeil te laten reinigen en opnieuw te laten impregneren. Wanneer Bootzeil een zeil binnen krijgen voor reiniging, wordt het volledige zeil gecontroleerd of er herstellingen nodig zijn.

De manier waarop je je zeilen opvouwt, maakt veel uit voor de levensduur van je zeil. Losjes opvouwen is het beste en oprollen of openvouwen is het beste. Elke vouw maakt het doek zwakker. Vouw het zeil daarom ook niet telkens op dezelfde manier op. Een rits in uw zeil kan na verloop van tijd stroever gaan lopen. Vaak zit dit probleem in de ritsloper en die kun je soepeler laten lopen door hem in te spuiten. Werkt dat niet, dan kan de zeilmaker er nog eenvoudig een nieuwe op zetten.

 

Klaar voor het hoogseizoen

Inmiddels weet iedereen wel dat je niet tot maart moet wachten om je zeil, kap of tent langs te brengen bij de zeilmaker.  Wie slim is heeft zijn zeil direct met het winterklaar maken van zijn schip weggebracht. Dit geeft Bootzeil de mogelijkheid het werk goed te plannen.